Hawiko werkt met Mecalac 15MWR

02-08-2018

Hawiko uit Zuidland werkt sinds enkele weken met haar nieuwe Mecalac 15MWR mobiele graafmachine. Het bedrijf houdt zich o.a. bezig met berm- en slootonderhoud. Voor dit werk kan de machine uitgerust worden met een lange maaiarm en kan gekozen worden uit een keur aan uitrustingsstukken zoals maaikorf, klepelmaaier en sorteergrijper. Met de standaard arm kan de machine buiten het maaiseizoen uiteraard als ‘gewone’ graafmachine worden ingezet.


Mecalac 15MWR
Door het zwaartepunt van de nieuwe MWR te verlagen, brengt Mecalac een complete revolutie teweeg in de wereld van de mobiele graafmachines. De gevolgen hiervan zijn merkbaar op het gebied van stabiliteit tot toegankelijkheid, veiligheid en terreinvaardigheid. De machine wint aan balans en kracht zonder in te leveren op de oorspronkelijke kwaliteiten.

Een vierkante stabiliteit diende als uitgangspunt, net zoals bij de Ahlmann zwenkladers. Het maakt niet uit waar je een last oppakt, want het kantelpunt over de voor- of zijkant is daarbij gelijk. Om een en ander te kunnen realiseren moest het zwaartepunt naar beneden worden gebracht. Zo ontstond het idee om de brandstoftank naar de onderwagen te verplaatsen. Door ook in het chassis een knik naar beneden te maken heeft als plezierig bijeffect dat je gemakkelijk in- en uit kunt stappen.

Deze stabiliteit zorgt zeker tijdens het maaiwerk, waarbij veel op oevers en taluds gewerkt wordt, voor voldoende stabiliteit en een veilige werkomgeving.

Voor de aandrijving zorgt een 100 kW (136 pk) Deutz, watergekoelde, turbo dieselmotor met intercooler, type TCD 3.6 L4 met AdBlue nabehandeling, die voldoet aan de stage IV / Tier 4 F emissie-eis en is voorzien van een diesel oxidatiekatalysator (DOC).

Brede banden
Om beschadiging aan te berijden bermen en oevers te voorkomen werden brede Michelin Cargo X BIB 710/45 R22,5 banden gemonteerd.
De machine heeft een rijke standaarduitrusting zoals snelwisselsysteem, slangbreukventielen, airconditioning, rijrichting omkeer, motor met auto-stop-systeem, vierwielbesturing, schuifblad, etc. Daarnaast werden door Ahlmann Nederland nog verschillende aanpassingen aan de 15MWR uitgevoerd zoals o.a. een 2-lips trekhaak en het overbouwen van een overdrukcabine.