Een alleskunner die je een kans moet geven

Evert Dierckx is gespecialiseerd in grondwerken en tuinaanleg. Voor zijn eenmansbedrijf was hij op zoek naar een machine die voldeed aan enkele voorwaarden; Hij wilde veel kunnen heffen op een kleine ruimte, het zicht moest goed zijn en de machine mocht niet te hoog zijn voor transport. Ze moest bovendien sterk zijn in het rijwerk, omdat Dierckx een uniek concept in zijn hoofd had. Het werd de Mecalac 9MWR. Voor sommigen een niet-alledaagse keuze, voor Dierckx precies wat hij nodig had.

1.300 draaiuren later bezochten we Evert op een werf waar hij aan de slag was. Ook Marco de Roij van Ahlmann Nederland, de verdeler van Mecalac in België en Nederland, kwam langs. Samen met Marco keken we toe terwijl Dierckx de laatste minuten van die dag afwerkte.

Gebruiken als een shovel
“Ik ben zelf iedere keer verrast hoe kort de machine draait,” aldus De Roij. “Standaard is de machine voorzien van tweewiel- en vierwielbesturing en hondengang.” Om te nivelleren gebruikt Dierckx de machine als een shovel. “Dit zie je weinigen doen in die situatie. Dat komt omdat de Mecalac in feite een combinatie is van wiellader en graafmachine. Door zo te werken ga je tegelijk verdichten en nivelleren en bovendien ben je een stuk sneller. Dat maakt de machine meteen uniek. Vandaar ook de giekconstructie. Die is gebouwd om te duwen. Daarom heb je die onderliggende cilinder: dat zorgt ervoor dat hij beresterk is om de giek tegen te houden. Moest de cilinder bovenaan zitten zoals bij reguliere graafmachines, dan duw je hem er uiteindelijk gewoon doorheen als je gaat schuiven zoals met een shovel.”

Stabiele machine
Dierckx vertelt dat hij er lang over gedaan heeft om zijn keuze te maken. “Ik heb meerdere machines vergeleken, maar de investering was hoger, en het extra rendement maakt dat meer dan goed.”
Met de 9MWR kan hij heel wat gewicht heffen en met dat gewicht ook nog eens draaien op een kleine ruimte. Ook dat licht De Roij verder toe. “De combinatie van het knikpunt bovenaan, de cilinder die onderaan zit en het feit dat je de giek zo ver achterover kunt trekken dat je hem als contragewicht gaat gebruiken, maakt de machine sterk en stabiel. Bij de meeste graafmachines van deze gewichtsklasse zit de giek in zijn geheel voor de cabine. Als je dan gaat heffen, blijft het gewicht er ook voor. Hier haal je eerst het gewicht naar achteren en dan ga je heffen. Het scharnierpunt van de lepelsteel zit achter het schuifblad. In combinatie met de verlaagde draaikrans maakt dat de machine enorm stabiel.”

Dierckx voegt er nog een punt aan toe: “De wielen staan in een vierkant. Bij zowat alle andere merken is dat een rechthoek. Dit betekent dat wanneer ik iets zwaars moet heffen en mijn schuifblad omhoog doe, ik kan draaien en wegrijden. Een ander moet vaker achteruit rijden omdat je met heel veel gewicht niet kunt zwenken – het risico bestaat dat je dan gaat kantelen. Dat is vooral een pluspunt in stedelijke gebieden. Je kan dichtbij komen, veel tillen, zwenken en wegrijden. Je kan gewoon zoveel meer.”

Het concept van de Mecalac verdient zichzelf terug. Je hebt immers maar één machine nodig, terwijl je anders een wiellader én een rupsgraafmachine nodig zou hebben. De Roij vertelt dat de 9MWR voorzien is van een aparte hydrostaatpomp met veel zwaardere rijmotor, om de krachten over te brengen die vrijkomen bij het shovelwerk.

9MWR in combinatie met kar
Tegenwoordig wordt er ook meer en meer gebruik gemaakt van een draaikantelstuk. Ook door Dierckx: “Dat is een absolute meerwaarde qua flexibiliteit.” Het draaikantelstuk zorgt ervoor dat je als machinist meer zelf kan doen en minder een beroep hoeft te doen op een handwerker. Maar Dierckx ging nog een stap verder. “Mede door de sterke rijmotor kan ik achter de machine een kar hangen. Die gebruik ik redelijk veel. Als je bijvoorbeeld een werf moet opruimen, hoef je geen beroep te doen op iemand met een tractor en dumper. Het spaart dus personeel uit. Een ander voorbeeld: er moest een fietspad genivelleerd worden. Een grote kraan kon er niet tussen, maar ik kon met mijn machine wel werken en materiaal meenemen in de kar. Het is echt een manier geworden om me binnen de sector te onderscheiden met deze combinatie. Ik kan veel meer op kleine ruimtes en vaak spaar ik een extra machine uit door mijn combinatie.”

Niet iedereen ziet meteen de kracht van Mecalac
Zowel Dierckx als De Roij zijn het erover eens: niet iedereen ziet meteen de kracht van Mecalac. “Het is geen machine om binnen vijf minuten over te oordelen,” aldus Dierckx. “Je moet het een kans geven, en dat heb ik gedaan. Je mag ook niet denken als een kraanmachinist die enkel bergen zand wil verzetten. Je gaat er gewoon anders mee werken.”
De Roij vult aan: “Soms kijken mensen vooral naar het prijskaartje. Maar dan zeg ik: je moet doordacht rekenen en álles meenemen. Wat kost een alternatief aan extra handwerkers of machines?”

Dierckx heeft inmiddels 1.300 uren op zijn teller. “Ik ben tevreden over de service – voor zover ik die al nodig had – de verkopers, en de machine zelf. Hij wordt afgeschreven op vijf jaar, maar ik hoop er toch dubbel zo lang mee te doen.”
Dierckx gelooft ook in de toekomst van dit soort machines: “Er is steeds minder plaats op werven. Je móet wel naar compacte machines kijken.”

In actie