Boomrooierij Weijtmans uit het Brabantse Udenhout heeft gekozen voor een zeer bijzondere machine om de werkzaamheden mee uit te voeren: de Mecalac 8MCR. Het bedrijf bezit inmiddels niet één, maar vier van deze machines. Met de snelheid van een schranklader en het zwenken van een graafmachine is voor de Mecalac 8MCR geen klus te gek. Of het nou voor het uitrijden van boomstammen is, of voor het klepelen van de werklocatie. De veelzijdigheid is het grootste voordeel van de machine. Dit is de voornaamste reden waarom Weijtmans voor deze
graafmachine heeft gekozen. Daarnaast is de Mecalac oersterk, heeft hij een compacte zwenkstraal en is ie snel in
zijn hydrauliekfuncties.

De Mecalac 8 MCR heeft een rijsnelheid van tien kilometer per uur. Ten opzichte van andere graafmachines is de Mecalac een stuk sneller. “Mecalac heeft de machines zo ontworpen dat ze geschikt zijn om verre stukken mee te rijden. In combinatie met de houtuitrijkar past de combinatie perfect in onze bedrijfsvoering”, aldus Kees Weijtmans. Waar voorheen andere graafmachines warmliepen op de rupsen, is dat met de Mecalac niet meer het geval. Weijtmans heeft op het schuifblad van de Mecalac een kipperknobbel gemonteerd en bij twee van de vier machines een extra hydrauliekventiel. Twee van de uitrijkarren worden hydraulisch aangedreven. De machinist kan door de bediening van het schuifblad, de uitrijwagen mee laten trekken. Op de uitrijwagens zitten bijna altijd rupsen. Deze zorgen voor een betere drukverdeling en ze voorkomen onnodige spoorvorming.

Weijtmans kan de Mecalac 8 MCR uitrusten met drie verschillende breedtes van rupsen. De standaardbreedte van 45 centimeter, de bredere rupsen van 60 centimeter en er kan gekozen worden om met 120 centimeter rupsen te werken. De 120 centimeter rupsen zijn twee 60 centimeter rupsen aan elkaar gekoppeld. Hiervoor heeft Scheer Machines uit Zwartewaal een systeem bedacht om snel te kunnen reageren als de klant erom vraagt.

Boomrooierij Weijtmans is uitermate tevreden over de machine. De Mecalac is niet alleen motorisch erg sterk maar daarnaast is de hefkracht uitzonderlijk te noemen. Volgens de fabrikant kunnen de MCR-modellen tot veertig procent van hun eigen gewicht tillen. Voor Weijtmans is dit meer dan genoeg om ook de grotere boomstammen veilig te kunnen tillen. Ook zijn de machinisten tevreden over de eenvoudige bediening en de comfortabele cabine. Als de machinist grotere afstanden moet afleggen, kan hij ervoor kiezen om de besturing om te zetten naar de linker joystick. Hiervoor hoeft hij alleen maar te kiezen voor de schrankladermodus. Doordat de motorkappen laag gehouden zijn, heeft de machinist een goed overzicht over wat er zich rondom de machine afspeelt.

Duur in aanschaf maar zijn geld meer dan waard
Maar er zijn niet louter pluspunten. De graafmachine heeft ook enkele minpunten. Het grootste minpunt is de aanschafprijs. Deze ligt beduidend hoger dan bij een normale acht tons graafmachine. Ook de brede rupsen zijn behoorlijk prijzig. Verder verbruiken de Mecalac machines meer brandstof dan gemiddeld. Dit heeft te maken met de bredere rupsen. Meer weerstand betekent meer brandstof. “Maar als je dan de kwaliteit van werken ertegenover zet, dan valt alles weer op z’n plek”, vertelt Weijtmans. Voornamelijk de brede inzetbaarheid van de 8 MCR is onbetaalbaar. “Ik heb één machinist en één machine nodig voor tien verschillende werkzaamheden”, aldus de eigenaar. Van bomen rooien met de zaagklem, de knipper of de feller buncher tot het uitfrezen van boomstronken met de stronkenfrees.

Eén van de vier Mecalac 8 MCR machines heeft een vaste machinist. De andere drie machines worden bemand door inhuurpersoneel. Dit heeft te maken met het feit dat het rooien van bomen seizoenswerk is. Van 15 juli tot 15 maart heeft Weijtmans het meeste werk. In de echt drukke periodes huurt het bedrijf nog een vijfde Mecalac in. Door de drukte in het hoogseizoen krijgt Weijtmans geen tijd om zijn machinepark zelf te onderhouden, hiervoor stapt hij naar een mechanisatiebedrijf in de buurt. “Want schoenmaker blijf bij je leest”, luidt het devies van Weijtmans.

Credits:
Jens Kusters | De Loonwerker NL
Boomrooierij Weijtmans Udenhout