Na dertig jaar Ahlmann-shovels, besloot NTP ruim drie jaar geleden dat het tijd was voor een andere machine: een Mecalac. “Het werk is in de loop der jaren veranderd,” vertelt machinist Steven. “Met de Ahlmann had ik ook al een dieplepel en een graafarmpje, dat maakte de machine breed inzetbaar en zo heb ik altijd fijn gewerkt. Maar tegenwoordig doe je als machinist steeds meer verschillende werkzaamheden en ik zit nu ook weer veel dichter op de stratenmakers. De Mecalac is multifunctioneel, een combinatie tussen shovel en kraan en past daardoor beter bij het werk dat ik nu doe.”

Steven had nog wel inspraak in welke Mecalac het moest worden. "Omdat ik altijd op een shovel had gezeten, had ik liever niet de Mecalac met het knikonderstel. Echt vergelijken kan ik natuurlijk niet want ik heb er niet op gedraaid. Maar de vierwielaandrijving en sturing op de 11MWR is eigenlijk eenzelfde onderstel als van de zwenklader. Dat had mijn voorkeur."

Joystick andersom

Aan de bediening moest hij wel wennen. "De joystick werkt precies andersom dan bij de Ahlmann, waar ik dertig jaar op gedraaid had. Daar moet je in het begin heel goed bij nadenken. Er zit wel een schakelaar op om hem om te zetten in shovelbediening, maar als je dan weer ander werk doet moet je continu die schakelaar omzetten. Na een tijdje ben je er wel aan gewend. Verder heb je met een shovel maar één voorkant. Met een mobiele kraan kun je de cabine 180 graden omdraaien. Dan rij je weer vooruit, maar moet je wel tegengesteld sturen. Deze 11 MWR is een binnendraaier. Je kunt er dus ook in heel krappe ruimtes mee draaien."

Snelwissel

Steven werkt met diverse verschillende tools, zoals een stenen/bandenklem, palletvorken, bakken waaronder een 2,5 meter brede shovelbak, een rippertand en een rubber schuif. "In eerste instantie had ik er nog een veegbezem met dichte bak van de Ahlmann bij, maar die was toch een beetje lomp voor deze machine. In overleg met de vertegenwoordiger van Ahlmann hebben we die ingeruild voor een sorteergrijper mét opbouw van Engcon EC-Oil. Daarmee hoef je geen slangen meer om te zetten en kan ik nu heel snel wisselen."

Dat de Mecalac zo breed inzetbaar is, bevalt hem wel. "Het is een 11-tonner waar je echt van alles mee kunt doen. Bijvoorbeeld bij een renovatie van een wijk. Dan legt een grote kraan de riolering en daarna komen wij om alles af te maken, tot en met het straatwerk aan toe en inclusief van alles opruimen. Je zit dan vaak ook langere tijd met een vaste club op het werk. Ik loop ook nog wel eens rond voor wat klusjes, zoals touwtjes uitzetten en de baan controleren, in plaats van de hele dag in de cabine te zitten. Een beetje beweging is ook gezond. Dit soort afwisselend werk doe ik liever dan een hele dag een puinbaan leggen zoals met een grotere machine."

Geen koukleum

De Mecalac is van vele gemakken voorzien, vertelt Steven, waaronder airco en verwarming. "Maar ik werk eigenlijk altijd met het voorraam open, en dat kan ook bij mijn werkzaamheden in de infra. Zowel zomer als winter staat bij mij het raam open. Dat is lekker fris. Ik ben niet zo’n koukleum. En zo heb je ook makkelijker contact met de jongens."

Laserontvanger

GPS zit er niet op de machine. "Ik mis het ook niet. Nog niet in ieder geval. Ik ben niet zo van digitaal. Maar ik hoor wel van anderen dat het wel een goed hulpmiddel is als je er eenmaal aan gewend bent. Ik red me prima zonder. Ik heb wel een laserontvanger die ik aan de bak kan zetten als dat nodig is."

Steven werkt met zijn Mecalac voornamelijk in de regio. "De reisafstanden zijn prima. Ik heb driekwart jaar in Kampen gezeten. Dat is twintig minuten rijden. Een reisafstand van een uur is voor mij echt al uitzonderlijk." Al met al volop reden voor tevredenheid, concludeert Steven. "Als het werk zo blijft, ga ik met veel plezier door. Ik ben lekker buiten en heb veel afwisseling."

 

Credits: Henk Wind | Bouwmachines.nl
Fotografie: Michel Velderman

Mecalac 11MWR in de praktijk